وقتی با ولع گاز مـیدهند، استعلام موتورهای سرقتی درون خطوط ویژه تکچرخ مـیزنند و ویراژ مـیدهند، از بین خودروها لایی مـیکشند، درون پیـاده روها جلوی عابران پیـاده مـیپیچند و... استعلام موتورهای سرقتی آن وقت هست که با حرکت دست پلیس حتما کنار بزنند که تا اعمال قانون شوند. استعلام موتورهای سرقتی بعد از اینکه قبض جریمـه را گرفتند نوبت این هست که به منظور مدتی با موتورشان خداحافظی کنند.
به گزارش جام جم، داستان موتورسیکلت های توقیفی از همـین جا شروع مـی شود. خیلی از موتورهای این شـهر دست کم یکبار پای شان بـه اینجا باز شده است. اینجا پارکینگ موتورسیکلت های توقیفی است. جایی کـه تا چشم کار مـی کند فقط موتور هست و موتور. موتورهای خاک گرفته کـه به دلیل تخلف صاحب شان مجبورند آن قدر اینجا بمانند که تا حکم آزادی شان صادر شود.
اینجا همـه جور موتورسیکلتی پیدا مـی شود؛ از موتورهای قدیمـی و زهوار دررفته که تا موتورهای با ابهت و چند مـیلیونی. از بی پلاک ها گرفته که تا سرقتی ها. از موتورهایی کـه فقط چند روز مـهمان اینجا هستند که تا آنـها کـه مـــاه هاست اینجا جا خوش کرده اند.
اینجا پارکینگ آزادگان درون منطقه 18 شـهر تهران واقع درون بزرگراه آیت الله سعیدی، حوالی پاسگاه نعمت آباد است.
کابوس کفی های زرد رنگ
خربزه خورده حالا حتما پای لرزش بنشیند. تخلف کرده حالا حتما تاوانش را بدهد. پلیس درون برخورد با تخلفات موتورسواران کاملا جدی است. این را مـی شود از پارکینگ های موتورسیکلت های توقیفی کـه در آنـها هزاران دستگاه موتورسیکلت منتظرند که تا صاحبانشان بیـایند سراغ شان، فهمـید.
سر چهارراه های پرتردد و گوشـه مـیادین اصلی شـهر یدک کش های زرد رنگ آماده اند که تا موتورسیکلت های توقیفی را بـه پارکینگ منتقل کنند.
موتورسیکلت های توقیفی روی این یدک کش ها کـه در اصطلاح بـه آنـها کفی مـی گویند حتما مسافت چند کیلومتری را طی کنند که تا به یکی از پارکینگ های مخصوص موتورهای توقیفی برسند.
اینجا یکی از همان پارکینگ هاست. یدک کش های زرد رنگ یکی بعد از دیگری از راه مـی رسند و جلوی درون ورودی پارکینگ منتظر مـی مانند که تا اجازه ورود بـه آنـها داده شود. روی هر کدام شان هم بین 9 که تا 10 دستگاه موتورسیکلت توقیفی جا گرفته است.
موتورها یکی بعد از دیگری از روی کفی پایین آورده مـی شوند، اما قبل از این کـه کاملا کنترل شوند از جایشان تکان نمـی خورند. این یک قانون هست و دلیلش هم روشن است. این تجربه حاج احمد گودرزی، پیرمرد خوش اخلاقی هست که عمری را درون چند پارکینگ موتورهای توقیفی کار کرده و حداقل هشت سال کارش همـین بوده هست و این آخری با چندتا از پسرهایش درون پارکینگ آزادگان ولایت کار مـی کنند.
مـی گوید: استعلام موتورهای سرقتی موتورها بررسی مـی شوند که تا اگر هرگونـه عیب و ایرادی داشتند همـین ابتدای کار روی برگه مخصوص نوشته شود مثلا اگر خطی روی بدنـه شان افتاده، خراشیدگی روی زینشان ایجاد شده، شیشـه یـا چراغی شکسته و... چون معلوم نیست مالک هر کدام از این موتورها چند روز یـا چند هفته بعد سراغ موتورش را بگیرد. با این کار وقتی صاحب موتورسیکلت به منظور ترخیص موتورش مـی آید دیگر نمـی تواند ادعا کند موتورش درون مدتی کـه داخل پارکینگ بوده دچار آسیب شده است.
البته بـه مالکان موتورسیکلت های توقیفی کـه مدعی شده اند موتورشان آسیب دیده، درون صورت اثبات صحت ادعایشان خسارت داده مـی شود.
تا چشم کار مـی کند فقط موتور هست و موتور. اینجا یکی از شلوغ ترین و البته پررفت و آمدترین پارکینگ های موتورسیکلت های توقیفی درون سطح شـهر تهران است.
با این کـه به گفته مسئول بخش ترخیص این پارکینگ، روزانـه بین 200 که تا 250 نفر با برگه های ترخیصی کـه از ستاد ترخیص موتورسیکلت پلیس با خودشان آورده اند که تا موتورشان را ببرند، اما باز هم حدود ده هزاردستگاه موتورسیکلت اینجا جا خوش کرده اند. چون هر روز تقریبا همـین تعداد 250 که تا 300 دستگاه موتورسیکلت هم بـه عنوان موتور توقیفی وارد پارکینگ مـی شوند و طبیعی هست اینجا تقریبا همـیشـه شلوغ باشد.
مجتبی گودرزی کـه همراه پدرش درون این پارکینگ کار مـی کند، مـی گوید: بعضی ایـام ممکن هست تعداد موتورهای توقیفی کـه اینجا آورده مـی شود، بیشتر هم باشد. البته این بستگی بـه شرایط دارد، مثلا ممکن هست یک هفته پلیس بـه طور ضربتی طرح برخورد با تخلفات موتورسواران را درون دستور کار داشته باشد کـه طبیعتا تعداد توقیفی ها هم بیشتر مـی شود.
موتورهای توقیفی حتما در ردیف های مشخصی طبق اولین رقم شماره پلاک شان چیده شوند وگرنـه مالکان شان وقتی به منظور ترخیص موتورهایشان مـی آیند حتما ساعت ها سرگردان شوند که تا بتوانند موتورشان را شناسایی کنند و آن وقت مـی شود حکایت پیدا سوزن درون انبار کاه!
روی زین هر کدام از موتورسیکلت ها هم با ماژیک سفید رنگی کـه بسادگی پاک نمـی شود، تاریخ دقیقی کـه موتورسیکلت بـه پارکینگ آورده شده نوشته مـی شود.
نوشتن تاریخ روی زین موتورها بـه این دلیل هست که از روزی کـه موتورسیکلت توقیفی بـه پارکینگ آورده مـی شود، بـه ازای هر روز کـه مالک سراغی از آن نگیرد، هنگام ترخیص حتما 700 تومان هزینـه بپردازد وگرنـه موتور بی موتور!
سرنوشت موتورهای فراموش شده
شاید اگر این موتورها زبان داشتند برایمان مـی گفتند آمدن شان بـه پارکینگ آن قدرها هم بد نیست، چون حداقل به منظور مدتی از سواری بـه صاحب شان خلاص مـی شوند، اما به منظور برخی از این موتورها آمدن بـه پارکینگ یعنی رسیدن بـه آخر خط. آنـها حتما تاوان صاحبان متخلف شان را بعد بدهند کـه گاه ممکن هست ماه ها سراغی از آنـها نگیرند. انگار کـه از اول نبوده اند.
احمد تقوایی، یکی از بازرسان راهنمایی و رانندگی هست که وظیفه سرکشی های دوره ای بـه پارکینگ های خودرو و موتورسیکلت شـهر تهران و بررسی و بازرسی شرایط موجود، کنترل عملکرد پارکینگ داران، رفت و آمد موتورها و رسیدگی بـه شکایـات احتمالی مردم درون این بخش را بـه عهده دارد.
او مـی گوید: معلوم نیست موتورها چند وقت اینجا مـهمان باشند. شاید 48 ساعت شاید هم چند هفته یـا چند ماه. بستگی بـه این دارد کـه کارنامـه تخلفات صاحب شان چقدر سیـاه باشد.
آنـها کـه مرتکب تخلف زیـادی نشده اند و جریمـه هایشان کم باشد خیلی سریع مـی روند دنبال پرداخت جریمـه و موتورشان را بعد از 24 ساعت تحویل مـی گیرند.
البته بـه شرط این کـه مرتکب تخلفاتی مانند حرکت درون خطوط ویژه، عبور از چراغ قرمز، ویراژ و.. کـه براساس قانون حتما روزهای بیشتری درون پارکینگ متوقف بمانند، نشده باشند.
در این شرایط هیچ مانعی به منظور ترخیص موتور نیست، اما اگر از آن دسته راکبان موتورسیکلت با فهرست بلندبالایی از جریمـه باشند واضح هست از عهده پرداختش هم برنمـی آیند و در نتیجه ممکن هست تا هفته ها و ماه ها سراغ موتورشان نیـایند.
البته بعضی صاحبان این موتورها هم بـه دلیل مشکلات دیگر، سراغی از موتورشان نمـی گیرند. مثلا ممکن هست موتورسیکلت سرقتی گزارش شده باشد یـا پلاکش کنده یـا مخدوش باشد با این هدف کـه با آن مرتکب تخلف خاصی شده باشند. طبیعی هست با این شرایط مراجعه مالک به منظور پس گرفتن موتورش بـه منزله گرفتار شدنش باشد، بنابراین ترجیح مـی دهد قید موتورسیکلتش را بزند.
تکلیف موتورسیکلت های بی صاحب روشن است. موتورهایی کـه شش ماه که تا یک سال از مدت توقیفشان درون پارکینگ بگذرد وی سراغشان را نگیرد بـه ستاد اجرایی حضرت امام(ره) سپرده مـی شوند.
در این ستاد، موتورها بـه حراج گذاشته مـی شوند. البته اگر درون این فاصله مالک بـه پارکینگ مراجعه کند به منظور پیگیری وضعیت موتورش بـه ستاد اجرایی حضرت امام(ره) راهنمایی مـی شود. آنجا اگر موتور هنوز فروخته نشده باشد مـی تواند موتورش را بعد بگیرد یـا درون صورت فروش قیمت تقریبی آن بـه وی پرداخت مـی شود.
نورچشمـی های مـیلیونی
ظاهرشان با بقیـه فرق دارد، نـه قراضه هستند و نـه درب و داغان، روی بعضی هایشان حتی یک خط هم نیفتاده، اما گرد و خاک حسابی رویشان نشسته است، سر و شکل شان از بقیـه بزرگ تر هست و همـین ابهت شان را بیشتر کرده است. اینـها موتورسیکلت های خارجی هستند. همان نورچشمـی های مـیلیونی.
گودرزی، مسئول پارکینگ مـی گوید قیمت این موتورها از دو که تا 20 مـیلیون تومان متغیر هست و بـه دلیل این کـه قیمتشان از اکثر موتورهای توقیفی این پارکینگ بیشتر است، ترجیح داده اند آنـها را درون قسمت مجزایی از پارکینگ بچینند، چون اگر آسیبی ببینند خسارتی کـه باید بـه صاحبش پرداخت شود چند برابر موتورهای معمولی است.
ناگفته پیداست این موتورهای مـیلیونی روی دست پارکینگ داران نمـی ماند چون قیمت شان آن قدر بالاست کـه وقتی توقیف مـی شوند صاحبان شان خیلی زود حساب شان را با پلیس صاف مـی کنند که تا برگه ترخیص بگیرند و بیـایند سراغ موتورشان.
ماجرای برگه های ترخیص تقلبی
از وقتی موتورشان توقیف مـی شود بـه هر آب و آتشی مـی زنند که تا هرچه زودتر بتوانند موتورشان را رفع توقیف کنند، چون خیلی از آنـها روزی شان را با کار روی همـین موتورسیکلت های قراضه درمـی آورند.
مدت توقیف موتور کـه سپری شد مـی روند ستاد ترخیص، جریمـه شان را صاف مـی کنند، هزینـه های جانبی مالیـات و ارزش افزوده بـه اضافه هزینـه حمل جرثقیل بـه پارکینگ و روزهایی کـه موتورشان درون پارکینگ مانده را حساب و کتاب مـی کنند و مـی پردازند و آن وقت موتورشان را از پارکینگ درمـی آورند، اما بعضی ها هم حال و حوصله این همـه دوندگی را ندارند.
بعضی ها پول جریمـه شان را هم ندارند، بعد خودشان دست بـه کار شده یـا سراغ حرفه ای ها مـی روند و با ظرافت تمام، یکی از آن برگه های ستاد ترخیص را جعل مـی کنند. یک مـهر مثلا معتبر نزدیک بـه شکل و شمایل مـهر ستاد ترخیص مـی زنند رویش و مـی آورند اینجا که تا موتورشان را خلاص کنند.
مجتبی گودرزی، مسئول واحد ترخیص این پارکینگ مـی گوید درون گذشته تقریبا روزی دو مورد از این برگه های تقلبی بـه دست شان مـی رسید، اما حالا خوشبختانـه با راه اندازی سیستم استعلام خودرو و متصل شدن واحد ترخیص پارکینگ ها بـه صورت اینترنتی بـه ستاد مرکزی ترخیص خودرو این تخلف تقریبا بـه صفر رسیده است.
او توضیح مـی دهد: وقتی مالک موتورسیکلت با برگه ترخیص توی دستش بـه این قسمت مراجعه مـی کند مسئول واحد ترخیص مشخصات قبض را وارد سیستم رایـانـه مـی کند و چند دقیقه بعد اطلاعات کامل همراه وضعیت موتورتوقیفی از سوی سامانـه ستاد مرکزی روی سیستم نقش مـی بندد. بـه این ترتیب با استعلامـی کـه از ستاد ترخیص پلیس بـه دست آمده مـی توان از جعلی بودن یـا اصلی بودن قبض ترخیص مطلع شد.
مـیلاد برگ بیدی، کارشناس بخش آی. تی شرکت سامان توسعه کـه کار پشتوانـه اینترنتی سامانـه های ترخیص خودرو درون پارکینگ خودروها و موتورهای توقیفی را بـه عهده دارد نیز درون این باره بـه نکته جالبی اشاره مـی کند کـه ضرورت نظارت دقیق مسئولان نیروی انتظامـی و پلیس راهور را آشکار مـی سازد.
به گفته او هم اکنون اطراف برخی پارکینگ های توقیف خودرو و موتورسیکلت، افرادی بیرون پارکینگ ایستاده اند کـه قبض های ترخیص جعلی را با مـهر و امضا بـه متقاضیـان مـی فروشند.
برگ بیدی تاکید مـی کند اگر نیروی انتظامـی درون این زمـینـه همکاری و با متخلفان برخورد کند قطعا مشکل قبض های تقلبی بـه کلی ریشـه کن خواهد شد.
ترخیص موتور با تهدید
آنـها کـه موتورشان بـه دلیل تخلف، راهی پارکینگ شده یـا پای تخلفشان مـی ایستند و جریمـه کارشان را مـی دهند و موتورشان را سر وقت ترخیص مـی کنند یـا مثل بعضی ها کـه قبلا گفتیم مـی روند سراغ یکی از برگه ترخیص های تقلبی کـه به خیـال خودشان قانون را دور بزنند و بی دردسر و دوندگی موتورشان را بعد بگیرند کـه البته مشت شان هم باز مـی شود، اما هستندانی کـه حتی زحمت امتحان برگه ترخیص تقلبی را هم بـه خودشان نمـی دهند.
موتورشان کـه راهی پارکینگ شد مـی روند سراغ چند نفر قلچماق و با هم مـی آیند جلوی درون پارکینگ و شروع مـی کنند بـه خط و نشان کشیدن به منظور صاحب پارکینگ.
آقای گودرزی، صاحب پارکینگ از این اتفاق ها کم ندیده مثل همـین چند وقت پیش کـه چند نفر شبانـه آمده بودند جلوی درون پارگینگ و برای شان خط و نشان کشیده بودند کـه یـا موتورشان را تحویل مـی دهد یـا پارکینگ را بـه آتش مـی کشند.
البته خودش مـی گوید درون این سال ها آن قدر از این صحنـه ها پیش آمده کـه دیگر ترسی از این رفتارها ندارد و تا حالا هم پیش نیـامده با این روشی موتورش را از درون این پارکینگ بیرون ببرد.
موتورهای سرقتی
حال و روز همـه موتورهایی کـه سر و کارشان بـه پارکینگ مـی افتد آن قدرها هم روشن نیست، چراکه مـیان آنـها هستند موتورسیکلت هایی کـه مالکان شان با آنـها مرتکب جرائمـی شده اند کـه کارنامـه شان را سیـاه کرده است. اکثر موتورسیکلت هایی کـه پلاک شان مخدوش هست یـا پلاک ندارند جزو این دسته هستند.
تقوایی برایمان توضیح مـی دهد: ماموری از اداره آگاهی وظیفه ثبت پلاک موتورهایی را کـه وارد پارکینگ مـی شوند، بـه عهده دارد. بعد از آن، این شماره ها درون سایتی کـه ویژه ثبت شکایت مردم از موتورسیکلت های مفقودی شان است، مقایسه مـی شود و در صورتی کـه جواب استعلام با شماره موتور سرقتی مطابقت داشته باشد بـه مالکش اطلاع داده مـی شود کـه موتور درون فلان پارکینگ هست و برود تحویل بگیرد.
کم نیستند از این دست موتورها کـه صاحبشان اعلام سرقت کرده اند و همـین جا پیدا شده اند.
[دریـای موتورسیکلتهای توقیفی - سایت خبری تحلیلی تابناك ... استعلام موتورهای سرقتی]
نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Mon, 30 Jun 2014 23:57:00 +0000